You are currently viewing על החסימה 4 – חסימה והצלחה / מאנו דה מאן (לשעבר מיקי)

על החסימה 4 – חסימה והצלחה / מאנו דה מאן (לשעבר מיקי)

בחלקים הקודמים (1 ,2 ,3) הצבענו על מאפיינים וסוגים שונים של חסימות, בחנו אלו זריקות נחסמות יותר ופחות, תהינו מה עושה חוסמים טובים לכאלה, וניסינו להבין את השפעתה של החסימה על מהלך המשחק. בחלק זה ננסה להבין מה בין חסימה לבין הצלחת הקבוצה. כל הנתונים מבסקטבול רפרנס.

קורלציה בין יכולת חסימה אישית לבין הצלחת הקבוצה

הצצה חפוזה ברשימת החוסמים המובילים בליגה לפי מדד BLK% – מדד המראה את אחוז הזריקות לשתי נקודות שנחסמו על ידי השחקן מתוך סך הזריקות מסוג זה שנזרקו בדקות שהשחקן נמצא על הפרקט – מראה שאין קורלציה בין חוסם מוביל לבין ההישגים הקבוצתיים – כך למשל לפחות מאז שנות ה-80 לא שיחק החוסם המוביל בליגה בקבוצה שזכתה באליפות באותה שנה.

נראה שחלק מהחוסמים הם "חוסמים מקצועיים", שחסימתם אומנותם, אך הם אינם בהכרח שחקני כדורסל מובילים. כך למשל שון בראדלי, שרוך באורך 2.29 מ', זכה בתואר מלך החסימות 5 שנים ברציפות במהלך שנות ה-90, אך לא הוביל את קבוצותיו להישגים מיוחדים, כנראה מאחר ולמעט אמנות החסימה לא נהנה מכישורי כדורסל אחרים. לפחות זה הספיק לתפקיד קטן בסרט ספייס-ג'אם

גם אם מרחיבים את הרשימה לעשרת החוסמים המובילים בכל עונה, עדיין נראה שאין קשר משמעותי – הם פשוט חוסמים טובים (וייטסייד, גובר, דיאנדרה ג'ורדן, טרנר, פורזינגיס), אך הקבוצות שלהם לא מגיעות להישגים יוצאי דופן (יוטה, אינדי), או אף סובלות מחולשה מתמשכת (פורזינגיס ומיטשל רובינסון בניקס)

חוסם טוב. קבוצה פחות טובה. מיטשל רובינסון:

אנתוני דייויס, למשל, הוא שם קבוע למדי ברשימה הזו. ברור שיכולת החסימה שלו תרמה לזכייה של הלייקרס באליפות ב-2020, אבל באותה מידה ברור שאי אפשר לייחס את האליפות הראשונה של דייויס דווקא לשיפור ביכולת החסימה שלו, הן מכיוון שלא היה שיפור של ממש (ב-2014 וב-2015 ציונו במדד היה גבוה יותר), הן מכיוון שיכולת החסימה של דייויס היא רק אחת משלל יכולותיו, והן עקב ההבדלים ברוסטר בין הפליקנס ללייקרס.

***

קורלציה בין יכולת חסימה קבוצתית לבין הצלחת הקבוצה

בגרף הבא מוצגות הקבוצות על פי אחוזי ההצלחה בעונה הסדירה, ועל פי ממוצע החסימות למשחק. הצירים עוברים בציון הממוצע בליגה.

ברביע הימני העליון נמצאות קבוצות בעלות מאזן מעל לממוצע שגם חוסמות מעל לממוצע – לא נתפלא למצוא שם את הלייקרס ואת מילווקי, שתי קבוצות הגנה מצוינות, עם חוסמים מצוינים, שהצליחו מאד במהלך העונה, אך גם קבוצות קטנות יותר פיזית, דוגמת בוסטון ואפילו יוסטון, נמצאות שם.

ברביע הימני התחתון נמצאות קבוצות שאמנם חוסמות יותר מהממוצע בליגה, אך נמצאות במאזן שלילי. אפשר היה לטעון שחולשת המאזן נובעת מחולשה התקפית, אבל פורטלנד, מיניסוטה ואטלנטה, כולן דווקא נתפסות כקבוצות שהתקפתן טובה מהגנתן.

ברביע השמאלי התחתון נמצאות הקבוצות שגם חוסמות וגם מפסידות יותר מהממוצע. המעניינת בהן היא קליבלנד, שלמרות שציוותה את אנדרה דראמונד לטריסטן תומפסון, לארי נאנס ג'וניור ואפילו קווין לאב, מצליחה להיות החוסמת החלשה בליגה.

הייתי מייחס זאת לאיזה גליץ', אנומליה, או משהו כזה, אלמלא אותו מרצה לסטטיסטיקה שסיפר לנו על איזו נקודה סוררת בגרף שהציג סניפים שונים ברשת מסעדות, שתחילה רצו להתעלם ממנה, אבל אז בכל זאת מישהו בדק את העניין, והתברר ש…בסניף הייתה מעילה בכספים… אז נדמה לי שנמצאה המקבילה הכדורסלנית לכך, רק שבמקום מעילה מדובר בטנקינג…😉

ברביע השמאלי העליון נמצאות קבוצות בעלות מאזן חיובי שחוסמות פחות מהממוצע בליגה. חלקן דווקא מצוידות בחוסמים משובחים (יוטה וגובר, הקליפרס הארוכים, דאלאס ופורזינגיס וכו'), אבל למרות חולשתן היחסית בתחום הן עדיין מצליחות בעונה הסדירה.

גם אם נבדוק ב-2019, שהרי 2020 הייתה עונה קטועה וחריגה עם כוכבית, סולמית, כרוכית וכדומה… וגם אם נבדוק מול משתנה מעט אחר, כגון הגעה לפלייאוף, ניתן לראות, בגרף להלן, (מעפילות לפלייאוף מוגדרות כ-1, אלו שלא כ-0) שהתמונה אינה משתנה משמעותית:

גולדן סטייט ומילווקי אמנם חוסמות מצוין, אבל האלופה הייתה דווקא טורונטו שחוסמת פחות טוב מהן. אינדי, יוסטון, דנבר ורבות אחרות הגיעו לפלייאוף גם עם יכולת חסימה נמוכה מהממוצע. השקנאים, הגריזליז, הלייקרס ואפילו הניקס חסמו מעל לממוצע אך לא הצליחו להגיע לפלייאוף. וקליבלנד, הו קליבלנד, ממשיכה לפגר בתחום החסימות וההישגים כאחד.

כך שנראה שאין קורלציה ברורה בין מספר החסימות למשחק לבין הצלחת הקבוצה.

***

קורלציה בין יכולת חסימה לבין הגנה קבוצתית

טוב, אז אולי חסימות אינן בקורלציה להצלחה, אבל כן בקורלציה ליכולת הגנתית? נזוז שנה נוספת אחורה, ל-2018, סתם כדי שיהיה מעניין, ונבדוק ממוצע חסימות ביחס לרייטינג ההגנתי. הנתונים לפניכם, ושוב הצירים עוברים בנקודות הממוצע בליגה.

ובכן, במקרה הזה נראה שהקורלציה גבוהה יותר – 9 קבוצות שחוסמות יותר מהממוצע נמצאות ברבע העליון הימני, כלומר הן גם בעלות רייטינג הגנתי טוב מהממוצע. מספר דומה של קבוצות נמצאות מתחת לממוצע בשני הפרמטרים ברבע התחתון השמאלי. אחת מהן היא כמובן…קליבלנד, שאיכשהו ממשיכה להצליח להיכשל גם כאן, וזאת למרות שהגיעה לגמר באותו שנה! גו פיגר.

במקביל, מספר הקבוצות שנמצאות ברבעים הימני התחתון, והשמאלי העליון, כלומר מעל לממוצע בפרמטר אחד, ומתחת לממוצע בפרמטר שני, הינו מצומצם יחסית.

ועם זאת, כשמסתכלים על הרביע הימני העליון לבדו, נראה שהמגמה בתוכו היא דווקא הפוכה. גולדן סטייט, למשל חוסמת יותר מכולן, אבל היא בסף התחתון של הרביע בכל הקשור לרייטינג הגנתי. יוטה במצב ההפוך – הרייטינג ההגנתי גבוה מאד, אבל בכל הקשור לחסימות היא בסף התחתון של הרביע. החץ השחור בגרף להלן מראה את המגמה בתוך הרביע.

כך שנראה שגם הקורלציה בין חסימות לבין יכולת הגנה קבוצתית הינה מוגבלת.

אני מניח שאפשר להמשיך ולנסות למצוא זוויות נוספות לעניין, אבל המגמה נראית לי ברורה וגם הגיונית, על כן אני מכריז בזאת שקשה להוכיח שיכולת חסימה, אישית או קבוצתית, עושה את ההבדל בהצלחת הקבוצה.

***

סיכום הסדרה

העניין ביאקוב פולטל מוגבל יחסית לשחקנים אחרים בליגה… אופס, התבלבלתי, סליחה…

העניין בחסימות מוגבל יחסית לאלמנטים אחרים במשחק. גם אם חלק מהגורמים לכך הינם סובייקטיביים, נראה שהטופוגרפיה של הפרקט מהווה גורם אובייקטיבי המגביל את השפעתה של החסימה על המשחק – אחוז הזריקות הנחסמות בטווח של למעלה מ-3.6 מטר מהסל עומד על פחות מ-2%.

עליית משקלה של השלשה במשחק המודרני, גם אם אינה בהכרח נובעת מהרצון להימנע מחסימה, וגם אם נראה שלפי שעה אינה מפחיתה באופן משמעותי את מספר החסימות במשחק, יכולה לאתגר עוד יותר את הרלבנטיות של החסימה בשנים הקרובות.

גם שחקנים שמרבים לחסום אינם ערובה להגנה קבוצתית מוצלחת. אני מניח שתרומתם מורגשת גם בהיבטים שלא נמדדים במספר החסימות, דוגמת הפחתת חדירות לצבע ועזרה בהגנה, אבל ניתן לטעון שהיבטים אלה רלבנטיים גם לשחקני הגנה טובים שאינם מרבים לחסום.

נראה שהקורלציה בין יכולת חסימה לבין הצלחת הקבוצה הינה מוגבלת למדי – קבוצה בעלת הגנה טובה בדרך כלל לא תהיה בשיפולי דירוג החסימות, אבל מספר חסימות גבוה אינו ערובה להגנה מוצלחת, ובוודאי שאינו ערובה להצלחה בעונה הסדירה או בפלייאוף.

עם זאת, אלמנטים סובייקטיביים גם הם חלק מהמשחק, ולכן החסימה תמשיך להוות כר פורה לתשואות הקהל, תרועות הספסל, וסרטוני היילייטס צבעוניים.

אז כדאי לזכור את מעלותיה של החסימה ופשוט ליהנות ממנה – מהמיומנות, האתלטיות, החכמה, ובמקרים מיוחדים אפילו הצבע והמוסיקה. זה פשוט מרגש.

מאנו דה מאן (לשעבר מיקי)

נדיר שמישהו יהפוך לדוגמא עבור הקולגות שלו. עוד יותר נדיר שמישהו יהפוך לדוגמא עבור אנשים בכלל, ובשבילי, זה מאנו. כשאני רואה את מאנו משחק כדורסל, אני רואה לא רק איך שחקנים צריכים לשחק כדורסל אלא גם איך אנשים צריכים להיות. תודה רבה מאנו על הדוגמא וההשראה.
Subscribe
Notify of
57 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
trackback

[…] 4, והאחרון, ננסה להבין האם יכולת חסימה טובה משפיעה על […]

עידו גילרי
Admin
03/12/2020 9:34:47

מיקי אם יש לך את כל המספרים אז מה הקורלציה?
ובאותה נשימה אפשר לבדוק איך הקורלציה הזו בהשוואה נניח לחטיפות, %ריבאונדים הגנתי, ואחוז אפקטיבי של היריבות?

עידו גילרי
Admin
03/12/2020 9:47:26

טוב אז לפחות מה הערך המספרי למה שכבר יש לך?

עידו גילרי
Admin
03/12/2020 9:48:07

ופחות מעניין אותי ניצחונות – יותר דיפנסיב רייטינג

עידו גילרי
Admin
03/12/2020 10:02:47

זו דווקא קורלציה לא רעה.

עידו גילרי
Admin
03/12/2020 10:12:10

אני חושב שבהחלט יש קשר סיבתי שכבר דסקסנו.
כשיש לך קבוצה שחוסמת זה ישפיע על פרופיל הזריקות של הקבוצה היריבה שייטו להתרחק מהסל (וסביר גם שתהיה קורלציה לא רעה לאחוזי הקליעה של היריבות).

עידו גילרי
Admin
03/12/2020 10:19:36

אתה לא יכול לבחור חתיכה מאד ספציפית מהמדגם ולהגיד עכשיו זה חסר משמעות (בטח כשיש בה אאוטלייר ברור). כמו שאמרת רואים קורלציה ברורה.

עידו גילרי
Admin
03/12/2020 10:20:31

לא יודע אם לוקחים עכשיו 5 עונות ורואים תמונה דומה אני חושב שיש כאן משהו שכדאי להבין אותו.

עידו גילרי
Admin
03/12/2020 10:31:20

מהפכת השלשות והמוריבול מכילים בתוכם גם את האלמנט של להגיע לכמה שיותר זריקות ליד הסל. לכן הרחקת הקבוצות משם היא משמעותית.
אני לא טוען שזה יהיה הגורם הכי משמעותי אבל הוא בהחלט יכול להיות משמעותי וכמו שאמרנו זה לא הביטוי של חסימה אחת או שתיים למשחק יותר אלה לזה שמי שחוסם יחסית הרבה כנראה בדרך כלל גם יצליח למנוע מהיריבה לעשות נקודות בקרבת הסל.

עידו גילרי
Admin
03/12/2020 10:39:19

השאלה של חוסם זה או אחר היא מעניינת גם לכשעצמה אבל קשה לי להתעלם מכך שרואים מתאם גבוה ממה שאפשר לצפות בהסתמך על הפוסטים הקודמים.
אני הייתי נזהר מלנפף את זה והייתי מנסה לבדוק יותר לעומק.

עידו גילרי
Admin
03/12/2020 10:47:55

זה בהחלט יהיה צעד בכיוון.

אור
אור
03/12/2020 10:00:09

יפה מיקי. הצחקת עם ה-running gag

מולי
Editor
03/12/2020 10:05:08

היי, אני רק שאלה: האם יכול להיות שהגנה טובה מונעת את הצורך בחסימות?
ובלי קשר, שמח שלא חסמו אותך בפרסום המאמר הזה שהוא מעולה בעיניי. אז הרבה תודה והרבה יישר כוח.

Tamir
Tamir
03/12/2020 23:25:57

ראיתי כתבה על סטיבן אדמס שהוא אמר בה שפחות או יותר בעונות הרביעית בליגה כשיכולת הבנת המשחק שלו "עלתה רמה" אז השימוש בחסימות החל לרדת בעיקר כי למד איך לסגור יותר טוב את
המהלך ולמנוע מהמתקיף בכלל לשחרר זריקה.
עכשיו כמה זה נכון אני לא יודע אבל האינטואיציה אומרת לי שמגן חכם "יאלץ" להגיע הרבה פחות למצבחסימה מאשר שומר לא חכם (וויטסייד כזה).

יואב
יואב
03/12/2020 10:06:01

מיקי סדרה מרשימה
אחד השמות בצירים שלך הפוכים
אם בא לך לשלוח לי במייל את המספרים אוכל להביא לך קצת נתונית של קורולציה ועוד
מוזמן

יואב
יואב
03/12/2020 10:44:13

לגבי בצירים לא הסתכלתי טוב מתנצל
אנסה לקחת נתונים של מספר עונות מאתר ולחשב קורלציה בכללי ולעשות קצת רגרסיה ולראות אם זה מסתדר.
אם יש לך רעיונות נוספים למה להשוות חוץ מהדיפנסיב רייטינג והעפלות לפליאוף/מקום בסוף העונה מוזמן.

יואב
יואב
03/12/2020 10:47:12

וסתם עניין
ההפרש בין גולדן סטייט לשאר הקבוצות ב17-18 הוא פסיכי לא יודע להסביר אותו

יואב
יואב
03/12/2020 11:22:58

תודה מיקי התחלתי לשחק עם זה אעדכן

עמיחי קטן
Admin
03/12/2020 11:40:04

קודם כל, סדרה מרתקת ונפלאה, בתוספת הומור משובח.
בסופו של דבר אולי צריך לבוא מחקר מעמיק על כל התחום ההגנתי – חסימות, חטיפות, קונטסטד, מיקומי זריקה של היריבות וכו' – למה יש יותר קורלציה לרייטינג הגנתי ולמה, אבל זה מסוג המחקרים שמצריך צוות שלם והרבה זמן.

עמיחי קטן
Admin
03/12/2020 13:15:20

אם יש באמת רצון או עניין לעשות מחקר רציני, אני יכול לקחת חלק ולנסות לסייע

אבי טרכטמן
Editor
03/12/2020 18:47:56

אז קודם כל, סחתיין ענק. קראתי את הכל ומדובר בסדרת כתבות נפלאה שהלוואי והיתה יותר בהופס.

אבל הערה אחת. אני חושב שלעשות קורלציה בין חסימות לבין הצלחה קבוצתית מדלג על המון דברים ולא באמת מכמת את השפעת החסימות על הנצחונות. חסימות הוא כלי אחד במהלך המשחק, ויכול לבוא על חשבון אפילו יכולות התקפיות. (למשל, אם קבוצה רוצה להחזיק איזה מרק איטון או שון ברדלי בשביל החסימות, היא מוותרת באותו זמן על איזה סנטר שיודע לקלוע הרבה בצד השני. אבל איך מכמתים את זה?)
מה שהיה יכול להיות מאד מעניין הוא כמובן ההשפעה של החסימות על ה +\-. למשל, ההשפעה ההגנתית כאשר רודי גובר על המגרש לעומת ההשפעה ההגנתית כאשר רודי גובר לא על המגרש (הנלונים האלה אגב קיימים , למשל כאן h שם אתה יכול לגלות שבזמן שגובר לא על המגרש הקבוצה השניה קולעת 53.5% מהשדה לעומת 51% כשהוא על המגרש
זו רק דוגמה אחת, (efg) אבל כאמור גם הפלוס מינוס יכול להיות מאד מעניין ועוד מדדים כאלה (win share יחסי.. לא שאני יודע איך עושים את זה מלבד פלוס מינוס), שיכולים לבודד את השפעה החסימה עצמה בלי כל ה״רעש״ של כל שאר הדברים.

חגי "התותח" ניסני
Editor
03/12/2020 18:58:47

אבי למה לא פשוט דיפנסינג רייטינג?

אבי טרכטמן
Editor
03/12/2020 19:43:47

אני חושב שזה מאד הגיוני.
הנוסחה של defensive rating ברמה הקבוצתית היא מאד פשוטה – נקודות פרק מאה פוזשנים של הקבוצה היריבה, פירוק של זה למרכיביו השונים אמורים להיות פשוט למדי למען האמת כי בין nba.com לבין בסקטבול רפרנס כל הנתונים האלה קיימים. אבל בהחלט יהיה מעניין לראות את זה לאורך השנים.
בשנה האחרונה, אלו הנתונים:
קורלציה של דיפנסיב רייטינג עם:
סך ריבאונדים בהגנה – 63%
% ריבאונדים בהגנה – 45%
חטיפות – 24%
חסימות – 39%

נחמד. כלומר, אין ספק שיש קורלציה עם חסימות. אבל הקורלציה עם הריבאונד גבוהה יותר. כאמור, יהיה
א. מעניין לראות את זה לאורך השנים.
ב. עוד יותר מעניין לראות את ה״מחיר״ שההגנה משלמת בהתקפה (פלוס מינוס למשל) וזה בגלל שזה נותן את הכימות האמיתי לשאלה – האם כדאי לי להחזיק איזה חוסם טוב שלא ממש יודע לקלוע

עידו גילרי
Admin
03/12/2020 19:47:23

אתה שוכח כאן את הפרמטר הכי משמעותי (לדעתי) אחוזים אפקטיבים של היריבה. זט הסיבה אגב לקורלציה הגבוהה יותר לסך הריבאונדים לעומת אחוז הריבאונד.

חגי "התותח" ניסני
Editor
03/12/2020 18:51:57

סדרה אדירה מיקי תודה
.
אבל אתה מכיר אותי ואני לא יכול בלי..
.
אז עם המסקנה אני ממש לא מסכים. הרחבתי קצת את המחקר שלך ועשיתי קורלציה על שלושת השנים האחרונות. עשיתי את זה לא בצורה של מספרים אבסולטיים כי הדיפנס רייטיג השתנה עם כל שנה, אלא עם דירוג (כלומר הקבוצה עם הכי הרבה חסימות לעונה היא במקום הראשון וכן הלאה והקבוצה עם הדיפנס רייט הכי נמוך היא במקום הראשון וכן הלאה. עשיתי את זה לכל עונה למשך שלושת העונת האחרונות) הקורלציה מטפסת ל0.45 שזה בכלל לא רע עבור אלמנט בודד במשחק. לדעתי דווקא לחסימה ישנה מקום די טוב מבחינה ההשפעה ההגנתית.
.
לגבי זריקת השלשות וחסימות לא לחינם האחוזים יורדים ככל שהשומר מתקרב לזורק וזה מובהק. האם הסיבה היא כי זה אומר שיותר קל לחסום את הזריקה? שאלה טובה לדעתי התשובה היא שבמידה רבה כן.
.
אז עם המסקנות אני לא מסכים אבל ארבעה טורים פשוט מעולים. תודה רבה

חגי "התותח" ניסני
Editor
03/12/2020 19:46:33

בקשר לדירוג צודק. אז אם לוקחים את הממוצע העונתי כעוגן וכל קבוצה מושווית אליו יוצא קורלציה של 0.4
.
אפשר להתפלפל בין ההבדל של חסימה לחטיפה בסיטואציות מסוימות (למשל מישהו שבא לזרוק אבל עוד לא התרומם מהרצפה והמגן שם את היד מעל הכדור והוציא אותו מהתוקף. האם זוהי חסימה או חטיפה?). אבל נראה לי גם שזה לא משנה. ההפרעה לזריקה היא באמת החשובה. אני בהחלט רואה קשר בין הפרעה בזריקה לבין חוסם טוב

עידו גילרי
Admin
03/12/2020 19:48:22

לשאלתך – חסימה.

Ljos: The Gospel According to Biff, Christ's Childhood Pal
Editor

בקיצור מוחלט שלא עושה צדק לסדרה המעולה הזו, אם זה מה שהוצאת מיאקוב, מה תצליח להוציא מאולדרידג' ודה-רוזן? (בחירת סיבוב ראשון, תודה)

שחר אלוני
03/12/2020 19:49:51

תודה מאנו על כל הסדרה

מנחם לס
Admin
03/12/2020 23:37:16

מיקי, פתאום נראה לי שהחסימה של לברון אינה חוקית!
(אבל הסידרה כולה היאר חוקית לחלוטין A+)

עידו גילרי
Admin
04/12/2020 8:10:33

אכן, כן ירבו.

Jonathan
Editor
04/12/2020 17:52:59

הי, הגעתי לזה.
מקווה שתראה.
כמה ימים לחוצים כאן.
1. הסתכלתי בסטטיסטיקות שהבאת מ:
https://www.pbpstats.com/totals/nba/team?Season=2018-19&SeasonType=Regular%20Season&StartType=All&Type=Team&StatType=Totals&Table=Misc
אני לא מצליח כל כך להבין את האתר ולהוסיף ולהוריד דברים (אשמח להסבר מתישהו). אבל מה שכן:
א. מבלי להוריד למחשב ולבדוק את זה – גם הקבוצות הכי טובות בחטיפות לא תמיד היו חזקות (היו שם בוסטון וטורונטו אבל גם פניקס, מינסוטה וגם וושינגטון, אוקלהומה הובילה את הרשימה…)
ב. האלופה לא הייתה חוטפת מדהימה ולא הובילה באחוז החסימות שהעבירו את הכדור אליה. גם לא בחסימות כלליות (מקום 8). מה שכן – הקבוצה הובילה בחסימות באיזור הטבעת… זה בטח עוזר שיש לך שני סנטרים AD ודווייט, שהובילו את הליגה בחסימות בשלב כזה או אחר.
ג. לקחת אליפות בעונה שבה אתה מלך החסימות זה לא פשוט (אגב, גם כשאתה מלך הסלים ו/או מלך האסיסטים) אבל בשנים האחרונות כמה מהסנטרים שהובילו את הליגה בחסימות גם תיפקדו בשלב כלשהו כסנטרים פותחים/דומיננטיים בקבוצת אליפות (בוגוט, איבקה, AD והווארד)
*
אז שתי מחשבות (תביא את גילרי שיגיד שאני טועה):
א. חסימה ככלי הגנתי חשובה יותר בתלוי בעמדה/גובה מאשר כנשק מכל מקום בליגה. זה אולי יישתנה עם ההתפתחות של שחקנים שחוסמים טוב קלעים מרחוק.
* אני לא יודע אם זה עניין של אילוץ – שחקנים גבוהים נמצאים מתחת לסל ומטבעם פחות מצטיינים בלרדוף אחרי גארדים אז הכלי שהם יהיו טובים בו יהיה חסימות, או של אפקטיביות – אולי יותר נוח לחסום מישהו מתחת לסל ועדיף להציק לו כשהכדור יותר קרוב לקרקע כשהוא רחוק יותר – בלי קשר לגובה המגן.
ב. כפי שצויין – יש שיעור יותר גבוה של ריבאונדים הגנתיים מזריקות גרועות. אבל אני משער שיש יותר זריקות גרועות כששחקן יודע שעומד מולו מישהו שיכול לחסום אותו. לדעת שלא ייחסמו אותך כי מישהו בצוות הסטטיסטיקאים הודיע שזה "פחות אפקטיבי" אמור לתת הרבה ביטחון בלזרוק מעל מגנים…

Jonathan
Editor
05/12/2020 9:27:35

פחות עניין של חטיפות ספציפית.
זה יותר מבט על המכלול של ההגנה. נראה לי שבנפרד, חטיפות או חסימות פחות משנות לאם אלה מנצח הרבה משחקים. חסימות כנראה פחות – אבל שוב, האלופה הייתה הכי טובה בלחסום באיזור שבו רוב החסימות מתרחשות לרוב ופחות בשאר הנקודות במגרש. היא גם לא בלטה בלהעביר אליה חסימות… קשה לגזור מזה משהו. עונה אחת וזה…

ירון, החלום
ירון, החלום
13/12/2020 9:47:41

בס"ד
תודה רבה.
יש אפקט פסיכולוגי בחסימות, שמשפיע יותר מכמה קליעות באמת מנענו.
אבל האפקט מורגש בדרך כלל, כשמספר חסימות מתבצעות תוך זמן קצר יחסית.